2020-09-28 Årsmöte och Provning Per Ottnargård

Plats: Resturang Kvarnen

Årsmöte i Gefle Whiskysällskap

Årsmötet, som fick skjutas upp från i våras på grund av coronaläget, kunde genomföras den 26 september i samband med provning av whisky från Gammelstilla. Väl utspridda i lokalen deltog 48 medlemmar. I korthet kan nämnas att mötet godkände verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning och förslag till budget.

Tankar på ett nytt bokningssystem presenterades. Det är en form av eventsystem som bygger på att medlemmarna anmäler sig och betalar via en hemsida. Systemet skulle betydligt underlätta arbetet för sällskapets kassör och merkostnaden skulle stanna vid cirka 15 kronor per anmälan. Årsmötet godkände att styrelsen går vidare med frågan.

Ulf Sandgren omvaldes som ordförande på ett år och Göran Nilsson omvaldes som ledamot i två år. Till nya ledamöter valdes Marie-Louise Lundén och Mikael Weglin. Marie Karlsson, Hans Nilvander och Robert Wikman valdes förra året på två år och sitter därför kvar ett år. Kaj Wejander har efter flera år valt att kliva av styrelseuppdraget. Han hade inte möjlighet att delta i årsmötet och kommer därför att avtackas vid ett senare tillfälle.

På grund av coronasituationen hade vi valt att inte ha något inledande mingel med drink. I stället fanns ett extra glas vid varje bord med innehåll från ett par av de whiskysorter som senare kom att ingå i provningen. En uppgift för deltagarna var att bestämma vilken av de provade whiskysorterna som fanns i det extra glaset.

Provning av Gammelstilla whisky

Per Ottnargård från Gammelstilla Whisky ledde en fantastiskt trevlig och smakrik provning av sex olika utgåvor från det lilla destilleriet i bruksorten Gammelstilla. Bruket har anor från 1650-talet. Myntmästaren Isak Kock, senare adlad Cronström, byggde med Bergskollegiets tillstånd en hammare. Bruket såldes 1670 till bergmästaren Johan Funck som redan 1672 transporterade sin rätt till brukspatronen Isak Mackey.

Gammelstilla Whisky har inte lika lång historia. Företaget bildades 2005 av ett antal personer som var klart inspirerade av det koncept som Mackmyra Whisky byggde på. Gammelstilla är fortfarande en mycket liten spelare – det tar fem år att producera lika mycket whisky som någon av de större destillerierna i världen gör på en dag.

Den första whiskyn döptes efter den tidigare brukspatronen Isak Mackey och släpptes 2017 i en utgåva om 800 flaskor på 0,5 liter och med styrkan 54,6 procent. Whiskyn lagrades på fat av boubon och svensk ek. Den såldes slut på fem minuter via Systembolaget.

Gammelstilla Jern släpptes 2018 i en utgåva om 600 flaskor och med styrkan 51,1 procent. Whiskyn lagrades på fat av typerna bourbon och oloroso.

Nästa utgåva fick namnet Gammelstilla Slaggsten och släpptes 2018 i en utgåva om 630 flaskor med styrkan 51,3 procent. Whiskyn är lagrad på fat av typerna bourbon, oloroso och fransk ek. Gammelstilla Slaggsten var också den första whiskyn i vår provning. Den har en gyllengul färg, doftar lite sött och har en komplex smak där man bland annat kan känna honungssmak. Även med en ganska hög alkoholstyrka så känns whiskyn inte särskilt spritig. Med några droppar vatten i glaset så blev den dock en ännu trevligare bekantskap.

Nummer fyra i Gammelstillas lansering och nummer två i vår provning var Gammelstilla Anna Christina som släpptes 2019 i en utgåva om 1 000 flaskor och med styrkan 50,6 procent. Whiskyn har åkt lite fram och tillbaka innan den hamnade i flaskorna. Start i ett 200 liters refill bourbonfat, tre månader i sju 30-litersfat, sedan i ett first fill bourbonfat, ett 30 liters ny amerikansk ek och 0,8 procent sherrylagrad oloroso. Mycket angenäm doft och smak som lever kvar länge i gommen.

Nästa glas innehåll Gammelstilla Isaak Kock som släpptes 2019 i en utgåva om 1150 flaskor med styrkan 50,4 procent. Whiskyn är lagrad på fat av typerna bourbon och ny amerikansk ek. Utgåvan såldes slut på en timme. Färgen är ljust gul, balanserad doft och utsökt smak.

Nu har vi kommit till glas nummer 4 som innehöll Gammelstilla Hyttan. Den är först lagrad på ungersk ek och sedan bourbonfat. Lanseringen kommer att ske i december i år.

Nästa whisky har fått namnet Gammelstilla Sherry PX (Pedro Ximénez) efter den kände spanske sherryproducenten med samma namn. Den har en guldbrun färg, lite sötaktig smak och håller en alkoholstyrka på 55,7 procent. Den finns inte till inköp via Systembolaget.

Slutligen möttes vi av Gammelstilla Ny svensk ek. Den är lagrad i 3,5 år och är mörkt brun och har en alkoholstyrka på 58,2 procent. Med lite vatten i glaset så blev nog denna whisky mångas favorit. Men sammantaget var vårt intryck att Gammelstilla arbetar mycket seriöst och inte släpper iväg någon dålig sprit. Man provar sig fram utifrån vad ekonomin tillåter och vilken typ av fat man kan komma över – och man gör det med nyfikenhet och talang.

Mellan provningen av innehållet i de sex glasen berättade Per Ottnargård på ett initierat och trevligt sätt om Gammelstilla Bruk och om whiskytillverkningen. Man har fått lov att anpassa storleken på utrustningen efter dörrarnas öppningsmått. Byggnaden är utförd i metertjocka lager av slaggsten som inte går att riva ner för att ta in en ny mäskpanna eller liknande. All utrustning måste därför tas in genom en dörr som är strax över en meter bred.

Företaget använder en gammal bondkvarn för att förbereda inför mältningen. Ett nytt bryggverk anskaffades år 2015 och man har idag tre jästankar på 1 000 liter styck. Mäskpannan är på 600 liter och spritpannan 300 liter. För närvarande kör man två dagar i veckan men har planer på att gå upp i fyra dagar per vecka.

Inte nog med god whisky – maten var också som vanligt mycket god. Den här gången hade Daniel lagat en perfekt flankstek som flankerades av potatisgratäng och spröda, lättrostade morötter från Valbo.

Sammantaget en fantastiskt trevlig eftermiddag och kväll!

Ulf Sandgren